Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Jindřich Štreit

Jindřich Štreit

Kategorie: Fotografie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Ostravská univerzita Pedagogická fakulta, Ostrava - Mariánské Hory

Charakteristika: Seminární práce má za cíl představit fotografa Jindřicha Štreita. V úvodní části je stručný životopis, po kterém následuje zhodnocení Štreita jako dokumentaristy. Poté autor uvádí své subjektivní poznatky o Štreitově práci, které mají pomoci pochopit ji (fixace momentu, pravdivost, katarze a obohacování). V závěru práce se autor zamýšlí nad tím, jak fotograf vytváří fotografie, kolik času věnuje své práci a jakou volí formu.

Obsah

1.
Životopis
2.
Štreit dokumentarista
3.
Roviny fotografií
3.1
Fixace momentu
3.2
Odkrývání pravdy
3.3
Katarze a obohacování
4.
Tvůrčí proces
4.1
První impuls
4.2
Časové období a empatie
4.3
Forma
5.
Závěr

Úryvek

„Odkrývání pravdy
Jak je možné, že fotografie zemědělce při krmení krávy není divákovi lhostejná? Domnívám se, že je to pravdivostí. V každém Štreitově snímku se kus pravdy odkrývá, vidíme ji z různých stran a tato mozaika (byť sestavená ze záběrů „pouhých“ prostých lidí) nám dává zajímavý obraz lidstva jako celku. Divák, ať už chce nebo nechce, je součástí tohoto celku; má podobné vlastnosti, prožívá podobné emoce, udržuje podobné vztahy, pohybuje se v podobném prostředí – právě zde vidím klíč k ne-lhostejnosti. To je to, co v divákovi probouzí pocit souznění, soucítění a pochopení, pocit vlastní účasti a zároveň trochu provokace a mrazení.
Je velkým uměním nalézt a ukázat pravdu, zvlášť v tak krátkém okamžiku, jímž fotografie bezpochyby je. Chce to jistě vytrvalost, trpělivost, velkou dávku pokory a snahy porozumět. Výsledkem pak jsou obrazy, které „skrze pohled diváka si razí cestu dál do hlubších vrstev jeho bytí. Rezonují, inspirují, napovídají, zanechávají stopy a výzvy.“4)
Jsme zvyklí vidět v umění pravdu závažnou, téměř až tíživou a znepokojující; ve Štreitových pracích je to pravda podaná s lehkostí a humorem, využívající momentu překvapení a jakési nepatřičnosti. Myslím, že to do velké míry souvisí s pozitivním pohledem na svět, se smířením se s jeho nedostatky a s určitým nadhledem. Autor „dovede uvidět překvapující světlo právě na pozadí stínů a vrásek, dovede přečíst a předat signál naděje tam, kde povrchní vidění vnímá jen bezútěšnost a prázdnotu, dovede vyvolat úsměv nebo i smích v motivu či situaci, kde bychom to nejméně čekali.“4) Snad nejlépe to dokumentuje kniha Jindřicha Štreita Síla paměti.

Katarze a obohacování
Antonín Dufek v jednom ze svých textů ke Štreitově výstavě naznačuje, že autorovy fotografie mohou vést až k určité katarzi. Souhlasím s tímto názorem; pokud se diváka obraz osobně dotýká a, jak jsme si řekli v předchozím odstavci, se s ním do určité míry ztotožňuje, potom jeho myšlení staví na zkušenosti. Fotografie tedy oživuje vzpomínky, přivádí pozorovatele znovu do prožívání určité emoce nebo stavu, nutí jej spatřovat vlastní problémy a myšlenky. Nastartuje přemýšlení a může pomoci najít řešení nebo smíření díky jinému úhlu pohledu.
Štreit dokumentuje skutečnost, na svých snímcích ji ale neposuzuje, jen ji předkládá jako možnost k diskusi. Fotografie diváka nenutí zaujmout k této skutečnosti stanovisko, nicméně ho dráždí právě tím „pouhým“ konstatováním a nakonec divák stejně dospívá k určitému názoru. Pokud se pozorovatel dostává až do fáze, kdy zaujímá stanovisko, potom musel projít procesem hodnocení a rozhodování, ovšem bez „nápovědy“ – další moment, který si cením na Štreitových fotografiích.“

Vlastnosti

Náhled

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč
  2. Platit kartou 38 Kč
  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse

TOPlist