Seminarky.cz > Studijní podklady > Otázky ke zkoušce > Otázky k Mgr. SZZk > > Významné osobnosti renesančního sochařství v Itálii (Donatelo, Michelangelo, Verrocio )

Významné osobnosti renesančního sochařství v Itálii (Donatelo, Michelangelo, Verrocio )


Kategorie: Dějiny umění

Typ práce: Otázky k Mgr. SZZk

Škola: Univerzita Hradec Králové Pedagogická fakulta, Hradec Králové

Charakteristika: Hlavní rysy renesančního sochařství-změny stylového charakteru v sochařství, důsledný realismus, periodizace a jeho proměny v sochařství.
Charakterizace: Volná plastika, Reliéf, Výzdobná plastika, Tématika děl, Materiál v sochařství a oblíbené malé bronzy.
Druhá kapitola se zabývá nejznámějšími představiteli a především jejich sochařskými díly renesančního sochařství v Itálii. Nejvíce kladen důraz na Michelangela Buonarrottiho, o němž pojednáváme na celé jedné straně.

Obsah

1
Hlavní rysy renesančního sochařství
1.1
Periodizace
1.2
Volná plastika
1.3
Reliéf
1.4
Výzdobná plastika
1.5
Tématika děl
1.6
Materiál v sochařství
2
Významní sochaři v Itálii
2.1
Ranná renesance
2.1.1
Lorenzo Ghiberti
2.1.2
Donatello
2.1.3
Andrea del Verrocchiho
2.
2 Vrcholná renesance
2.2.1
Michelangelo Buonarrotti
2.
3 Pozdní renesance
2.3.1
Benvenuto Cellini
2.3.2
Bartolomeo Ammannati
2.3.3
Giovanni da Bologna

Úryvek

"HLAVNÍ RYSY RENESANČNÍHO SOCHAŘSTVÍ
- v renesanci nastává programové osvobozování sochařství od architektury
- nebylo podřizováno architektuře
- změna estetiky, hledání krásy
- pro sochy určené pro volné prostranství sílí tendence vytváření plastik harmonicky působících při pohledu z více stran
- volná plastika nabývá v renesanci převahu nad plastikou výzdobnou.

- změna stylového charakteru sochařství:
- plastika se zaměřuje na zobrazování skutečnosti na základě jejího vědeckého studia
- základem sochařství je DŮSLEDNÝ REALISMUS

- raná renesance (1420-1500)
o zbavení se gotické idealizace, schematičnosti
o usiluje o reálný anatomický vzhled postav

- vrcholná (1500-1540)
o vrchol úsilí o zachycení krásného lidského těla, pohybu, monument.sochy → nadále však působí klidným dojmem

- pozdní (tzv. manýrismus 1540-1590)
o základy barokního tvarosloví, klid nahrazen neklidem
o úsilí o zachycení vnitřního dramatu a psychol. napětí postav
o realistické zachycení postav není cílem→ snaha o věrné tlumočení vnitřních prožitků

Volná plastika
Hl. cíl: realistické znázornění skutečnosti
- lidské tělo je zachycováno ve správných proporcích, v přirozeném poměru byly i figury vůči sobě navzájem – zcela mizí hieratická perspektiva
- anatomie je studována dle živých modelů
- věrně jsou zachycovány přirozené postoje lidí, i souvislosti těla a drapérie
- inspirací je antická volná plastika (od idealizujícího se zaměření se prosazuje individualizace tváří, celých figur, snaha vyjádřit duševní stavy člověka mimikou tváře, gestem a přirozeným pohybem

Reliéf
− mění se pojetí výjevu → zasazovány do reálného krajinného a architektonického prostředí, které podléhá zákonům perspektivy
− figury mají odstupňovanou výšku modelace podle své pozice v prostoru

Výzdobná plastika
- střídmé zdobení architektury
- podpora jejích výrazných článků (římsy, oblouky, sloupy – patky, hlavice, dříky)
- vrch. a pozd. renesance → přibývání výzd. prvků → na štítech, na atikách
- základní prvky → z antiky
- oblíbené → girlandy, festovy, emblémy, kartuše, medailony, putti (dětské postavičky), maskarony, mušle, atd.

Tématika děl se mění
− ústup od náboženského námětu zesvětšťování
− přibývání námětů světských, mytologických, alegorických, historických
− rozmach sochařských žánrů → akt a jezdecký pomník
− rozvoj portrétní tvorby (hlavy, busty, celofigurové pomníky)
− tvorba kašen, změna pojetí náhrobku (→ památník bez ležící postavy zemřelého).

Materiál
- tradiční (kámen, dřevo, bronz) → nepolychromovány
- nově se uplatňuje majolika, glazovaná terakota (pálené hlíny červenohnědé barvy), štuk

Oblíbené
− tzv. malé bronzy → výzdoba palácových interiérů
− → 20-30 cm sošky zvířat, lovecké scény, pastýřské a mytologické motivy
− → prohlubovaly smysl sochařů pro optické kvality soch"

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč
  2. Platit kartou 38 Kč
  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse

TOPlist