Logo Čtenářský-deník.cz

  • V naší databázi je nyní 4 586 obsahů děl, životopisů a slohovek ke stažení.
  • Z toho je 2754 prací zdarma.

Poradíme vám

Liší se soukromé a státní školy jen školným?

Seminárky.cz

V České republice je v současnosti akreditováno více než 70 vysokoškolských vzdělávacích institucí, z toho téměř 65 % připadá na školy soukromé. Jaké je studium na těchto školách, jak soukromé VŠ získávají své studenty v nelehkém „boji“ se státními školami a jak se jim daří měnit některé zažité mýty, že na soukromých školách je něco „jinak“? Na to i spoustu dalších věcí se budeme ptát Radka Řechky, ředitele a kvestora Vysoké školy manažerské informatiky a ekonomiky.

Jaký je příběh jedné zajímavé vysoké školy od skromných začátků k dnešním úspěchům?
Vezměte trochu náhody a kus pořádného štěstí na skvělé lidi. V roce 2001 jsme se s kolegy rozhodli založit soukromou vysokou školu. V roce 2002 se nám to podařilo, to když jsme získali akreditaci Ministerstva školství. Já se k projektu naplno připojil až v roce 2005, kdy jsem byl zvolen předsedou představenstva a vzápětí jsem se stal ředitelem a kvestorem. Nejprve jsme poskytovali jen denní formu studia, pak teprve přišlo to dálkové. K ekonomickým a IT oborům jsme přidali studium práv. A tak z prvních 47 studentů v roce 2002 je současný počet 1182. Tím jsem se zařadili mezi prvních 10 soukromých škol v ČR.

V čem je to jiné provozovat soukromou vysokou školu?
Soukromá škola se musí uživit sama. Je financována hlavně ze školného. Je to tak trochu firma poskytující služby vzdělávání. A aby o tuto službu měli studenti zájem, musíte neustále inovovat, zlepšovat, jít s dobou, přizpůsobovat se novým trendům. Na rozdíl od státních škol nedostáváme ze státního rozpočtu ani korunu.

Jak se žije soukromé škole v zemi, kde přednost mají ty státní?
Z mého pohledu je vcelku jedno, jestli je konkurentem škola státní či soukromá. Ano, jako člověk zodpovědný za finance mohu brečet, že státní školy mají spoustu výhod. Ta největší je, že studium je u nich zdarma. S tímhle vědomím jsme ale na tento trh vstupovali. Student sám musí zvážit, v čem mu soukromá - placená - škola přinese něco navíc oproti státní škole, byť je zdarma.
V současnosti se státní školy začínají bránit proti nárůstu soukromých vysokých škol, protože jim přebíráme studenty a tím jim snižujeme jejich příjem financí ze státního rozpočtu. Je však smutné, že místo aby soupeřily zlepšováním výuky a inovací studijních programů, dělají často pravý opak, např. zakazují svým pedagogům vyučovat na soukromých školách!

V poslední době rozvířila téma vysokých škol „kauza Plzeň“. Máte radost?
Případ kolem právnické fakulty v Plzni bourá hloupé předsudky a mýty, že na soukromých školách si studenti diplomy kupují a veřejné VŠ jsou vzorem kvality a poctivosti. Není to pravda. Na soukromých školách je podobně vysoké procento těch, kteří školu nedokončí, nebo kteří jsou ze studia vyloučeni. Kdybychom jakýmkoli způsobem snižovali požadavky na studenta, tedy zjednodušovali studium, bylo by to z dlouhodobého hlediska hloupé. Chceme přece, aby naši absolventi odcházeli jako skvělí odborníci, kteří mohou jít rovnou do praxe. Jedině tak se značka naší školy stane certifikátem kvality pro jejich zaměstnavatele – pro významné domácí a zahraniční firmy. A toho lze docílit jen dlouhodobou kvalitní prací, ne pochybným udělováním titulů.

Kromě oborů, které máte v názvu, jste otevřeli také právní specializaci. Co vás k tomu vedlo?
Domnívám se, že v současné době business prostředí stojí na třech hlavních pilířích: znalostech IT, ekonomiky a práva. Původní obory informatika a ekonomika se u nás vždy unikátně doplňovaly. Jsem-li IT manažer, musím rozumět informatice, ale také bych měl být schopen posoudit projekt i z ekonomického hlediska. A tohle vše pak doplňuje právní stránka věci, jako např. pracovní smlouvy, smlouva o díle, licenční politika… Ve všech těchto oblastech by se měl špičkový manažer orientovat. Rozhodně nenutíme právníky ani ekonomy programovat, ale chceme, aby se naučili z IT to, co budou potřebovat pro zefektivnění a zrychlení své práce. To samé platí pro ostatní vyučované obory.

Jak se dělá marketing na soukromé škole? Jak se „loví“ studenti?
Soukromá škola je z tohoto pohledu podobná komerčním firmám. Má produkt, jehož existenci a výhody musí propagovat. Samozřejmě, VŠ vzdělání si nikdo nekoupí na základě okamžitého rozhodnutí jako třeba jogurt. Když chcete jít studovat, určitě strávíte nějaký čas nad výběrem vhodného oboru, formy studia, typu školy… Budete potřebovat seriózní informace, porovnání možností a výhod. Právě proto klademe velký důraz na on-line marketing, neboť až 80 % zájemců si dnes informace o studiu hledá právě na internetu. V reklamních kampaních se snažíme o neotřelé nápady, které zaujmou. Nebojíme se ani udělat si sami ze sebe trochu legraci. Ani v marketingu nechceme být jako ti druzí.

Co si nesmí soukromá VŠ – na rozdíl od té státní - dovolit?
Kvalitní soukromá škola si nesmí dovolit chovat se ke svým studentům jako k položkám v seznamu. Snaha ulehčit studentům studium po organizační stránce by měla být také samozřejmostí. Toto je nejlépe vidět na práci studijního oddělení. Na státní škole mají úřední hodiny v průměru 6 hodin týdně a to ještě dopoledne. Naše studijní oddělení má otevřeno 3x týdně až do 19 hodin večer.
Soukromá škola si také nemůže dovolit nechat svou výuku zastarat. Zvláště v informatice, kde se nové trendy objevují každým rokem, je třeba aktualizovat předměty, jejich obsah a praktické zaměření. To vše je velice náročné na kvalitu a profesionální přípravu vyučujících. Inovace jsou důležité i ve školství.

Jaké uvádíte hlavní důvody pro studium na vaší škole?
1. Výuka tří oborů, které dnes vládnou světem - informatika, ekonomika, právo.
2. Individuální a vstřícný přístup ke studentům a schopnost přizpůsobit jejich požadavkům organizační stránku výuky.
3. Spolupráce s partnery z praxe, např. při výuce praktických předmětů.
4. Možnost získat některé profesní certifikáty v rámci studia (CISCO, Oracle, ECDL,…).
5. Netrápíme studenty u přijímacích zkoušek. Všem dáváme možnost začít. Pak už ale záleží jen na nich, jestli to dotáhnou do úspěšného konce.

datum: 02.03.2010 | autor: Seminárky.cz

»» kompletní seznam úvodníků

Diskuse